Containers winkelcentrum Vinkhuizen worden vaker geleegd

VINKHUIZEN - Wie de afgelopen tijd bij het winkelcentrum van Vinkhuizen is geweest, heeft het vast gezien: uitpuilende afvalcontainers en afval op de stoep. De troep levert veel overlast op voor omwonenden en bezoekers van het winkelcentrum. Volgens wethouder Mirjam Wijnja (GroenLinks) van Stadsbeheer komt het slingerende afval door een technische storing in de papiercontainers. De storing is verholpen en boa’s gaan voortaan extra handhaven.
De containers voor restafval en papier worden zeven dagen per week geleegd, leging van de glas- en textielcontainers vindt van maandag tot en met vrijdag plaats. Volgens wethouder Wijnja worden de containers geleegd als ze minimaal tachtig procent gevuld zijn. Er zit een meldsysteem in de container die bijhoudt hoe vol de container zit. Als de tachtig procent bereikt is, geeft het systeem een melding. Volgens wethouder Wijnja deed het systeem van de papiercontainer het niet goed meer. Daardoor werd de papiercontainer niet vaak genoeg geleegd. Het systeem is ondertussen gerepareerd. Bovendien is er deze week een nieuw voertuig ingezet dat de containers gaat legen.
Wethouder Wijnja vindt het heel vervelend dat wijkbewoners overlast ervaren. Er is daarom besloten om tot en met oktober ook op zondagen de prullenbakken te legen. Afval dat naast de containers ligt wordt verwijderd. Als een container vol is, wordt er door boa’s een melding gemaakt. De gemeenteraad was eerder niet op de hoogte van overlast door jongeren, maar gaat dit extra in de gaten houden. De wethouder roept wijkbewoners op om ook een oogje in het zeil te houden. ‘Als je ziet dat een container vol is, meld het bij de gemeente, bijvoorbeeld via een wijkpost.’

