Van GFT naar compost, ook in de flat

Afbeelding
Vinkentouw

VINKHUIZEN - Met de opkomst van plastic vanaf de jaren zestig nam de hoeveelheid afval enorm toe. Alle afval van de stad werd gestort in Wijster, waardoor de hoogste berg van Drenthe ontstond: de Col du Vam. Afval scheiden werd een noodzaak. Vinkhuizen was samen met Paddepoel en Selwerd in 1981 daarvoor een proefwijk. Vinkhuizers werd gevraagd ‘nat’ (tegenwoordig GFT-afval) en ‘droog’ (tegenwoordig restafval) te scheiden. Aan de burgers lag het niet, maar de proef mislukte doordat het zorgvuldig gescheiden afval toch op één hoop kwam. WOV coördinator Paul Borggreve vertelt erover.

Minicontainers

Eind jaren tachtig begon het afval scheiden serieus. Groningen voerde een minicontainersysteem in: een zwarte voor restafval en een groene voor GFT. Het GFT-afval wordt zoveel mogelijk verwerkt tot compost. Flatbewoners die geen ruimte voor een container hadden, kregen een groen GFT-emmertje. Dat emmertje had zijn problemen. In de zomer stonk het je keuken uit en de kwaliteit van het afval was laag. Derhalve stopte de gemeente al snel met het emmertje. Dat was weer jammer, want in het vervolg ging alles de grijze zak in.

Composteerbare zakjes niet zo’n goed idee

In 2024 kwam de mogelijkheid om je afval te scheiden voor flatbewoners terug. Her en der in de stad en ook in Vinkhuizen, rondom het winkelcentrum, zijn gezamenlijke GFT containers geplaatst waarin je je schillen kwijt kunt. Dat is behoorlijk succesvol. Soms zitten de containers helemaal vol.

Onduidelijkheid is er over GFT-afval in zogenaamd composteerbare zakjes. Op de zakjes staat een kiemplantlogo en is daarmee wel composteerbaar, maar in praktijk blijkt dat dat toch tegenvalt. De omloopsnelheid in composteerinstallaties is vaak ingericht op snellere processen. De zakjes blijven dan heel. Beter is het om zo’n zakje boven de laadbak leeg te gooien en dan opnieuw te gebruiken.

Elk jaar rond Pasen organiseert de gemeente compostdagen, waar stadjers gratis compost kunnen ophalen gemaakt van het GFT-afval. Flatbewoners zijn daarbij ook welkom bijvoorbeeld voor compost in hun plantenbak op het balkon.

Wil je meer weten of compost of heb je vragen of ideeën over groen of klimaatadaptatie in Vinkhuizen? Stel aan de wijkklimaatambassadeur Mennie Oosterhuis: klimaatambassadeurvinkhuizen@gmail.com

UIT DE KRANT